Allt vi gör är inte för kundnytta, ibland gör vi saker för oss också!

– Ska vi inte hyra ett flipperbord? Nej, vi bygger ett istället!

Det var så allt började. Under nästan ett års tid har vi när andan fallit på, byggt ett digitalt flipperbord från grunden. Ibland väljer vi att göra saker för att bevisa för oss själva att de är möjliga. Vi visste att vårt teambuilding-projekt skulle bli ett stort åtagande, men ingen av oss kunde föreställa oss om omfattningen nu när vi ser tillbaka på allt.

Snickra eller köpa?

Det var viktigt för oss att kabinetten skulle se ut och ha samma känsla som ett riktigt flipperbord. Vi tänkte först köpa ett gammalt trasigt flipperbord, för att sedan plocka ut innanmätet och ersätta det med dator och skärmar. Marknaden i Sverige är dock mycket begränsad och vi insåg snabbt att vi skulle behöva bygga kabinetten själva. Vi hittade bra ritningar för en klassisk Williams kabinett och fick bitarna utsågade från tjock plywood på ett byggvaruhus . Många helger spenderades sedan i Christians garage för att snickra allt.

Allt ligger i detaljerna!

Vad får ett flipperbord att se ut som ett flipperbord? Träkonstruktionen är egentligen inte speciellt märkvärdig, det är detaljerna som gör allt. För att få den riktiga Williams looken, så beställde vi ben, side rails, lockdown bar, myntlucka och knappar från diverse onlinebutiker i Sverige och USA. Det blev även en specialbeställd härdad glasskiva för att täcka och skydda spelytan.

Hårdvara

I kabinetten sitter det tre skärmar. En för spelplanen, en för bakglaset och en som ska simulera punktmatrisdisplayen i ett äkta flipperbord. Modermodemet, dvs. hjärtat i själva hårddisken består av en Windows PC med ett någorlunda kraftfullt grafikkort, vilket är ett måste för att kunna driva spelet på tre skärmar. Vi valde en SSD framför en traditionell hårddisk pga. laddningstider, men även att de är helt immuna mot stötar som förekommer när bordet tiltas. Ljudet delas upp i två stereokanaler av mjukvaran. Alla mekaniska ljud spelas upp av högtalare i lådan. Där sitter även en subwoofer som ger spelaren haptisk återgivning. Spelljuden och musiken spelas upp av två bilhögtalare i topplådan. All input från spelaren dvs. knappar och plungern går genom ett litet specialbeställt kretskort som kopplas till datorn via USB. Kortet har även en tiltsensor.

Visual Pinball, gammalt men bäst!

Det finns en drös av digitala flipperspel som kan köras i kabinettläge (tre skärmar), men bara ett som har bra känsla och det är Visual Pinball. Första versionen släpptes redan år 2000, men utveckling pågår fortfarande. Bollfysiken är fenomenal, den tillåter spelaren att göra riktiga manövrar så som ”cradle transfers” och ”cradle seperations”. Spelet stödjer även PinMAME, som emulerar ROM-chippen i riktiga flipperbord. PinMAME tar input-data från Visual Pinball och skickar tillbaka styrsignaler för vilka lampor som ska tändas på bordet. Det emulerar även ljudet och punktmatrisdisplayen. Bakglaset är även det ett eget program som tar styrsignaler från PinMAME för vilka lampor som ska tändas. För att sy ihop allt, så behövs det även en ”launcher” som tillåter spelaren att bläddra mellan bord. Vi valde PinballX, som spelar upp en videofilm på bordet medan du bläddrar. PinballX pratar även det med PinMAME så att t.ex. highscore-listan visas.

Blod, svett och tårar

Vi har sågat oss i fingrarna, svettats i Christians garage under varma sommardagar och ”gråtit av lycka” när vi blev klara. Resan var lång, men helt klart värd varenda minut. Har du vägarna förbi, droppa in för lite flipper!